top of page

Boer Joost is Nederlands eerste veganistische akkerbouwer


Boer Joost op zijn land.Beeld © Thomas Feickens

Zijn groente en fruit diervrij? Niet helemaal, vindt akkerbouwer Joost van Strien. Vaak wordt dierlijke mest gebruikt om de gewassen te laten groeien. Hij stapte daarom over op maaimeststoffen van bloemen en planten en kreeg daarvoor als eerste Nederlandse boer het internationale Biocyclic Vegan-keurmerk. Boerderij Zonnegoed van Joost van Strien in Ens (Noordoostpolder) oogt op het eerste gezicht als ieder ander akkerbouwbedrijf. Groente die net is ingezaaid en groente waarvan de groene sprieten al zichtbaar zijn, wisselen elkaar af op het 93 hectare grote terrein. Het grote verschil: Van Strien ruimt veel plek in voor gras, kruiden en voor bloemen en planten zoals luzerne, weegbree, wilde peen en klaver. Deze vlinderbloemige planten nemen veel stikstof uit de lucht en nutriënten uit de bodem op en leggen het vast in hun wortels. Het is zijn maaimeststof. De gemaaide en gehakselde bloemen en planten verwerkt hij op andere percelen in de grond, om de groentes die hij kweekt voedingsstoffen te geven.

Mest "In 1992 heb ik deze boerderij overgenomen", vertelt hij. Het was een regulier akkerbouwbedrijf, maar binnen vijf jaar ging hij biologische groenten telen. Biologische boeren mogen geen kunstmest gebruiken omdat het is gemaakt van synthetische stoffen en zijn voor het voeden van hun gewassen aangewezen op dierlijke mest. "Als biologische groenteteler ben je dus afhankelijk van productiedieren, zoals kippen, varkens en koeien. Dat is iets waar veel mensen - ook veganisten - vaak niet bij stil staan." Van Strien zocht naar een andere oplossing. Hij teelde voor een veehouder al vlinderbloemige planten (klaver en luzerne). "Die gaf het aan zijn vee als voer. Maar daar kreeg ik verhoudingsgewijs weinig voor. En ik voerde heel veel goede mineralen van mijn land af. Dat zat me dwars. Wat als ik die mineralen eens op mijn eigen land kon houden? Dan liep ik inkomsten van de veehouder mis, maar had ik ook minder mest nodig."


Bodem Hij begon rond 2008 op kleine schaal met experimenten, al zeiden veel collega's dat het niet kon. "Ze zeiden dat er te weinig biomest was en dat er zelfs gangbare mest nodig was. Als je heel intensief teelt heb je inderdaad nooit genoeg. Dan put je de bodem helemaal uit. Maar als je echt op een andere manier gaat telen, waarbij je niet het uiterste van de bodem vraagt, dan kan het wel. Ik zet ook gewassen neer die qua stikstof en nutriënten iets teruggeven aan de bodem." Uitgangspunt was dat de opbrengsten niet te ver mochten dalen. Hij moest er wel van kunnen leven. Een halve hectare werd gebruikt voor het eerste experiment. Het werkte maar het plan om het verder te ontwikkelen bleef toch in de ijskast liggen.

Financiën "Er waren wat financiële nadelen, met name omdat je de planten niet meer aan de veehouder kon verkopen. Het leek me meer geschikt voor akkerbouwers die verder van veehouders af zitten. En er waren wat technische problemen. Je hebt een goede bodem nodig en veel vocht. In een droog jaar is het heel erg lastig, dan groeit het gewas dat je met plantaardige mest hebt bemest minder hard."



 

Met veel Fantasie kom je ver Realiteit is we gaan terug naar de middeleeuwen Hier in de buurt doen ze ook aan biologische landbouw en daar gaat dan nog 2 maal per jaar stalmest op Maar ik ben daar gaan kijken en als je dan het verschil ziet in het veld tarwe dat er staat met dat van ons zelfde soort grond zelfde tijd gezaaid dan ga je huilen

Het zal me verbazen als ze de helft van de reguliere opbrengst halen Volgende voorbeeld in dat gebied zit ook een koeienboer die zijn koeien op de natuurgrond heeft staan die niet bemest mag worden op een dag gingen zijn koeien verwerpen hij heeft toen een voer analyse laten maken van dat gras Voerwaarde nog minder dan stro!

De eerste 5 jaar zal je nog wat kunnen profiteren van voorgaande bemesting Maar daarna is het echt uit met het feest dan.kun je nog zoveel groenbemester zaaien Dan is er nog maar 1 optie net als in de middeleeuwen een nieuw stuk affikken Idialistiche hokus pokus onhoudbaar onrealistisch hier ga je alleen de buurt mee

5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page