top of page

Chaostheorie is chaospraktijk geworden



In juli 2020 schreef ik een stuk over de agrarische sector. Het werd een kleine 4000 keer gedeeld. Aanleiding was de uitspraak van een kopstuk van een veel te dure privéschool uit o.a. Utrecht: 'hoe meer boeren ze kapot maken, hoe beter'. Door alle aandacht die het stuk kreeg, merkte ik hoeveel onzekerheid er bij boeren is omtrent zoveel dingen; hun bestaan, hoe serieus ze genomen worden door zowel politiek als door niet-boeren, alle misstanden omtrent hun sector, noem maar op.

Vanuit mijn eigen netwerk ken ik een aantal boeren. Ook een aantal die willen gaan stoppen of reeds gestopt zijn. Met enkelen van hen eens kort lopen sparren over wat ze nu (willen) gaan doen. Ik zet willen maar tussen haakjes, want er blijkt een grote discrepantie tussen willen en gaan. Helaas zou ik zeggen, want in dit geval heeft het beide te maken met die onzekerheid.

In mijn stuk van juli omschreef ik de tomeloze passie die ik bij de boeren zag, maar daarbij de enorme afwisseling en expertises die zij in huis moeten hebben. Van bioloog, tot dierenarts en van technicus tot administratief medewerker. Het is werkelijk indrukwekkend. Meer dan welk diploma dan ook over een persoon zeggen kan!

Dat veel stoppende boeren dan denken dat ze niet geschikt zijn voor vacatures waarvoor iemand gevraag wordt met HBO-denkniveau, vind ik écht heel jammer. Want werkgevers zijn opzoek naar flexibele, hardwerkende, leergierige, doorpakkende en manusje-van-alles-medewerkers. In mijn ogen rijmt die checklist voor 99% met de gemiddelde agrariër! En als ik zie voor wat voor opleidingen tegenwoordig als HBO-diploma’s worden uitgereikt…

Dat boeren zich in veel gevallen gedwongen voelen te stoppen met hun levenswerk, is al triest zat. Dat ze vervolgens niet geschikt zouden zijn voor een HBO-functie, vind ik het bewijs hoe het gesteld is met onze kijk op de boer. Soms schaam ik me diep. Dus ik doe diezelfde oproep aan werkgevers in Nederland als die ik heb gedaan aan de inwoners van ons land in juli: ga in gesprek met de boer en laat je informeren. 100% dat elke boer een moment in zijn overvolle dag voor je vrij wil maken om je zijn bedrijf te laten zien en te laten inzien dat boeren enorm veel verdienen: ons respect!

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page