top of page

Column in het pluimveeblad

TV kijken doen we de laatste tijd niet veel meer. Maar als er een PANO reportage over vleeskippen op TV komt, is de verleiding te groot om niet te kijken. Nochtans, meestal is het niet echt bevorderlijk voor het gemoed om zo vlak voor het slapen dergelijke programma’s te volgen.


Ik was toch enigszins met verstomming geslagen dat er zoveel consumenten aangaven om meer te willen betalen voor meer dierenwelzijn. Nochtans zijn er nu ook allerhande alternatieven in de winkel te vinden waar je kan kiezen voor meer welzijnseisen voor de kip en de productiewijze. Ondanks blijft dit een niche markt. ‘De middenstand regeert het land’ zong Gorki.


Toch heeft blijkbaar de consument/burger nog niet door dat het winkelrek voor een groot stuk bepaald wordt door de keuze die zij effectief maken wanneer ze hun stukje vlees of doosje eieren in hun mandje leggen. Het verbaasde me ook dat de inkoper van een winkel niet kon zeggen of er buitenlandse kip te vinden was in de verwerkte kipproducten.


Mijn inziens heeft men dan een integriteitsprobleem. Het is de ziekte van deze maatschappij. Zo lang we zelf geen dingen moeten veranderen aan onze houding of manier van leven, vinden we milieu en dierenwelzijn erg belangrijk.

Maar wanneer de kosten omhoog gaan, of iets niet meer beschikbaar is, zijn we niet meer bereid om nog iets aan milieu of dierenwelzijn te doen. Dat je als boer de onderste schakel bent en de verandering er niet kan komen, zolang je als enige de kar moet trekken, dat houdt onze sector in zijn greep. We staan ter plekke te trappelen en krijgen ondertussen de verwijten naar ons hoofd geslingerd. Een stikstofcrisis, biodiversiteitscrisis, een dierenwelzijnsprobleem, te weinig of te veel water, vogelgriepdiscussies, …


Heel veel mensen hebben een mening over dingen waar ze eigenlijk niet genoeg feiten over kennen. En toch begrijp ik dat mensen er zich een mening over vormen. Ieder mens is drie maal per dag aan tafel betrokken bij de voedselproductie. Ik was dan ook aangenaam verrast door de pluimveehouders in de PANO-reportage. Zij gaven een uiterst integere en transparante inkijk in hun bedrijven. Ze vertegenwoordigden op een hele mooie manier onze landbouwsector waar we wel degelijk fier op mogen zijn.

Dat onze voedselveiligheid een goed geoliede machine is die ervoor zorgt dat enkel de beste stukjes kippenvlees in de winkelrekken komen te liggen, is een kippenveer op éénieders hoed. Ik heb de chocomousse nooit laten staan tijdens mijn zwangerschappen omdat ik weet dat onze eieren ten allen tijden kwalitatief geproduceerd worden en over gecontroleerd worden. En dat loont zich nu in het feit dat er eens goed moet worden nagedacht over onze toekomst als boer in België. Ik kan me niet voorstellen dat de consument in de toekomst buitenlandse kip inclusief Salmonella op zijn bordje wil.

Hoog tijd volgens mij dat onze retailers een keer echt in gesprek gaan met de boeren en niet eenzijdig nieuwe eisen opleggen. Waar willen we als sector naartoe in de toekomst ? En waar zien de retailers toekomst in ? En kunnen we het mogelijk maken om samen dingen te verbeteren zonder dat de boer dupe is van zijn eigen inspanningen.

We zien allemaal wat er gebeurd in de legsector waar verrijkte kooi-eieren bijna hetzelfde betaald worden als een scharrelei.


Best dat we daar lessen uit trekken voor de toekomst willen we gemotiveerde, enthousiaste en ondernemende boeren houden in ons landje.


1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page