top of page

De vraag om nepvlees ( of eerder het uitblijven ervan ).

Nepvlees, vleesloos-vlees, vlees zonder dierenleed. Steeds vaker zie je in het nieuws verschijnen dat de vraag naar dit vlees toeneemt. Maar is dat wel zo? Wil de consument meer neppe rommel op zijn bord? Twee dagen geleden las ik ergens dat een bedrijf in Spanje miljoenen was toegekend vanwege hun doorbraak in vleesloos-vlees. Het bedrijf ging het geld gebruiken om helemaal vleesloos te gaan produceren, want dat was beter voor dier en de planeet. Maar hoe zit het met de mens? Wordt die er ook beter van? Ik bedoel, al die neppe rommel op ons bordje kan niet goed voor je zijn. Ik denk even terug aan de twee vaag gekleurde en raar ruikende plantaardige hamburgers die in het pakket van de voedselbank zaten, een paar dagen geleden. En omdat ik geen eten weggooi heb ik ze toch maar geprobeerd. Zonder succes. Ze stonken, smaakte goor en mijn maag is wederom van streek geweest. Als je gewoon vlees gewend bent, van eerlijke bronnen, moet je wegblijven van dit soort rare avontuurtjes. Maar dit was plantaardig...wat is dan vleesloos "vlees". Het begint wel degelijk gewoon als een levend dier. Er worden levende cellen uit een embryo gehaald, waarbij de embryo sterft, en deze worden in een soort oersoep op kweek gezet. Na een tijdje groeit er dan, als een soort Frankenburger ( Frankenstein en burger ) een stukje weefsel uit, dat op vlees moet lijken. En de eerste proefkonijnen zijn al geweest om gemodificeerde kipnuggets te eten. De kids vonden ze heerlijk, maar aan geperste kippenrommel kun je niet veel verpesten. Lastiger worden onze favoriete stukjes vlees, zoals de speklap, biefstuk, sukade en bavette. Want een koe die geslacht wordt, heeft een paar unieke eigenschappen die je gewoonweg niet kunt klonen. Daar is het voer, de beweging, de buitenlucht en de liefde van de boer, die uw stuk vlees doorspekken met de juiste smaak en eigenschappen zoals bite. Die kun je niet namaken in een laboratorium. Maar er is nog iets dat mij tegenzit...vraag en aanbod. Is er dan zoveel vraag naar dit vleesloze hompje gekloond weefdel? Nee, ook nog eens niet! Maar zoals met alles uit de keuken van Marianne Thieme en haar cult, wordt ook dit willens en wetens door de slokdarm geramd. Je moet, of je nu wil of niet. Over vijf jaar is er geen lapje vlees meer in onze schappen te vinden, en lacht Thieme het hardst,..na mij dan toch, want ik roep dit al jaren!

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page