top of page

De waarheid!

Ik kreeg deze zojuist doorgestuurd. Uiteraard ga ik niet vertellen door wie. Is het veganisme alleen maar gezond?, blijkbaar niet. (ik heb de naam van de persoon in kwestie weggelaten). Team Avin. Hans Ubbink.

Dit gaat een gevoelige post worden en ik weet op voorhand al dat het veel woede en onbegrip zal gaan oproepen. Dat heeft het ooit bij mij namelijk ooit ook gedaan. Ik ben geen verantwoording aan iemand schuldig maar toch kies ik ervoor om hier open en eerlijk over te zijn.

Voordat je de neiging hebt om te reageren,wil ik je wel vragen om eerst alles te lezen. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Ik ben geen vegan meer en dat heeft meerdere redenen. Mijn gezondheid was de voornaamste reden. Als je veganistisch eet houdt dat niet perce in dat je ook gezond eet, want we weten allemaal dat er zat vegan junkfood te verkrijgen is. Ik probeerde hier wel op te letten en at op een gegeven moment zo puur mogelijk, whole foods plant based.

Ook de vleesvervangers waarvan veel vegans zeggen dat het gezonder is dan daadwerkelijk vlees is gewoon niet waar, ook daar zit gewoon heel veel rommel in. Dus de vervangers probeerde ik al zo veel mogelijk te vermijden. Ik at veel groente, fruit, noten, zaden pitten en noem het maar op. Toch kreeg ik op den duur klachten, klachten die ik heel vaak en lang onbewust weg heb gestopt en gedacht het zal wel goed komen. Klachten die ik niet had voordat ik vegan werd. Ik kreeg op den duur last van erge haaruitval, en het werd niet alleen dunner, maar ik begon grote kale plekken te krijgen. Problemen met mijn gebit. Verder neurologische klachten zoals geheugenverlies en spierzwakte. Toen ik net vegan werd voelde ik me lange tijd heel erg goed en veel energie. Maar ook dat verdween op een gegeven moment en begon dat gevoel wat ik in het begin had over te slaan en mijn energie level ook weer flink daalde. Mijn klachten kwamen merendeels een tekort aan vitamine b12 en vitamine D en aangezien dat bijna alleen in dierlijke producten zit moet je als vegan supplementeren. Dat deed ik dus, dus ik zat wel goed dacht ik. Maar de klachten bleven aanhouden en mijn lichaam nam het gewoon niet op. Verder supplementeerde ik naast mijn gebalanceerde maaltijden vitamine D, zink, magnesium.

Ik heb hier heel lang mee gestruggled omdat ik niet onder ogen wilde komen dat het kon liggen aan het veganisme. En het idee dat ik weer dierlijke producten zou moeten eten me misselijk maakte. Ik heb ondertussen wel veel verhalen van ex-vegans bekeken en zag dat ook zij met dezelfde klachten te kampen hadden toen ze nog vegan waren. Toen ik op den duur toch weer langzaam aan dierlijke producten heb toegevoegd aan mijn maaltijden merkte ik best snel dat mijn klachten begonnen af te nemen. Ook zijn mijn kale plekken aan het verdwijnen en groeit mijn haar weer langzaam aan. En ik weet dat veel vegans die dit nu lezen denken van " dan heb je het niet goed gedaan" Ook ik zei dat tegen ex vegans. Maar ik ervaar nu zelf dat het niet zo hoeft te zijn. En ik geloof echt wel dat het voor sommige mensen heel goed kan werken. Maar niet voor iedereen en daar ben ik nu zelf achter gekomen. Dit alles heeft me heel veel moeite gekost omdat ik vegan ben geworden voor de dieren. En nog steeds heb ik er moeite mee.

De hele bio-industrie is zo verrot als het maar zijn kan en ook al consumeer ik weer dierlijke producten, niet vanuit de bio-industrie. Naast het feit hoe er met de dieren daar wordt omgegaan, ze ook nog eens flink antibiotica en andere troep binnen krijgen.



 

ANDERE TROEP?

 

Verder staat het veganisme hoog op de agenda 2030. Vegans worden zonder het vaak te weten gebruikt om deze punt op de agenda door de drukken. Het veganisme is ineens booming en dat is niet zomaar. Het word van alle kanten gepromoot. Een blik op Netflix en de documentaires vliegen je om de oren en dat is niet voor niks. En vergeet niet dat zoals met alles wat op Netflix te zien is je alleen maar halve waarheden te zien krijgt, je krijgt alleen te zien wat de agenda een stukje verder helpt uit de rollen.

En ook in de vegan community zitten bekende namen waarvan het hun taak is om de vegan agenda te pushen. Dit is misschien moeilijk om te accepteren omdat vegans over het algemeen gefocust zijn op 1 ding. De elite wil het hele voedselvoorzieningsketen in handen hebben. Nu is Monsanto al een omstreden grootmacht op het gebied van zaden, bestrijdingsmiddelen en gemodificeerde groente en fruit en nu is de landbouw aan de beurt.

"Who controls the foodsupply controls the people" In America zijn in verschillende staten al de zogenaamde Bill 33 ingevoerd. Bill 33!!, voor de wakkere onder ons.. Wil je hier meer over te weten komen zou ik je aan willen raden om op YouTube The Ice Age Farmer te gaan volgen. Nogmaals ik weet dat deze post een hoop mensen zal gaan triggeren. Wil je me nu opeens verwijderen van Fb dan is dat helemaal prima. Maar toch hoop ik dat mensen ook verder willen kijken, waarom ik en zoveel andere uiteindelijk andere keuzes gaan maken.

Ik weet ook van andere vegans/ex-vegans die met gezondheidsproblemen strugglen maar er niet voor uit durven te komen omdat ze het idee krijgen dat ze gefaald hebben en omdat ze flink geroast worden door de vegan community wat in mijn ogen al een tijd meer een cult is geworden. Waar de liefde voor de dieren groot is, is de haat naar mensen bijna even groot. Wil je iets kwijt of iets vragen dan kan dat op een normale manier, maar wil je alleen je woede en je gal spugen dan liever niet en verwijder me dan gewoon..

4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page