top of page

Ik doe toch ergens iets verkeerd. - Zinnige Onzin

Tijdens mijn lessen op de landbouwschool heb ik tijdens het onderdeel "Verdienmodel" waarschijnlijk even geslapen. Ook het hoofdstuk "Marketing" heb ik toen blijkbaar niet goed begrepen. Want tijdens een klein bezoekje aan een supermarkt viel me vandaag ineens iets op.

Want het bordje met"Hollandse maïskolf. 39 cent" deed mijn wenkbrauwen wel even fronsen.

Er stond niet bij dat het hier specifiek om suikermaïs ging dus ik kan die kolven hier ook wel op mijn eigen maïsland gaan plukken.

Een rekensom was toen snel gemaakt. Ongeveer 90.000 maïsplanten per hectare. Rekenen we 10.000 kolven uitval en afval. Maakt dat 80.000 x 0,39 = 31.200 euro!!! Kassa!!!

Of kassa? Daar red je het niet mee! Een kluis moet er dan komen!


Maïs. Het nieuwe goud! En gezien de stijgende vega-trend kunnen die prijzen alleen maar omhoog gaan. Als je de "groene" consument dan ook nog wijs kunt maken dat je op deze manier het vreten van de die zo vermaledijde koeien opeet? Zodat die boeren wel minder koeien MOETEN gaan houden?

Dan kan de prijs van een maïskolf zo richting de 50 cent of hoger gaan!! Katjing!!!

Ik ga de zolder nog even weer op. Op zoek naar de boeken Commerciële Economie van toen. Want geld kan dus toch echt op het land groeien. Alleen nog even uitzoeken hoe zoiets nu precies werkt. Maar dit lijkt me, een kolfje naar mijn hand...

2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page