top of page

Melkveehouder Bark in gesprek met Bromet na 'framende tweet' over weidevogels

Melkveehouder Wilco Bark uit Monnickendam (NH) kreeg dinsdag 4 mei bezoek van GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet. Een tweet van de politica over dat er geen kievit op een van zijn percelen te bekennen zou zijn, schoot de melkveehouder in het verkeerde keelgat. Er zitten namelijk wel degelijk weidevogels op het perceel volgens Bark. De melkveehouder besloot daarom om Bromet uit te nodigen op zijn bedrijf en het gesprek aan te gaan over weidevogelbeheer én de predatiedruk. „Predatoren vreten hier alles bij het leven op.”


Bark heeft bij een van zijn percelen een bordje geplaatst met daarop de boodschap dat het perceel niet betreden mag worden omdat het een weidevogelbroedgebied is. Bromet plaatste een foto van het bord op Twitter en schreef daarbij: „Op dit weiland rest slechts een foto van een weidevogel. De kievit zelf is in geen velden of wegen te bekennen.”



„Ik werd door een collega getipt over de tweet en herkende gelijk mijn perceel”, vertelt Bark. „Het is een vrij lang perceel dat vorig jaar na de maïs nieuw is ingezaaid met raaigras en kruiden. Maar omdat we een koud voorjaar hebben en het vrij kaal gevreten is door de ganzen, ziet het perceel er niet heel natuurlijk uit.” Hij vervolgt: „Zij (Bromet, red.) ziet dat bord, kijkt even het lange perceel af, ziet geen vogel en gooit dat vervolgens op Twitter. Nou, kwader kon je me niet krijgen.” Bark spreekt van „framing” want volgens de melkveehouder zitten er wel degelijk weidevogels op het perceel. „Maar de vogels zitten niet vooraan bij de weg, maar veel verder naar achteren, dan zie en hoor je ze natuurlijk minder.”


Telefoontje

Bark besluit Bromet op Twitter aan te spreken. Hij verzoekt haar om hem te bellen. „Wat het gaat er toch om dat je nader tot elkaar probeert te komen”, vindt hij.



Bromet komt terug op haar tweet en geeft gehoor aan het verzoek van Bark. Ze spreken af dat Bromet een bezoek brengt aan de melkveehouder.



Slecht weer

Bark wilde eigenlijk met Bromet het land op om haar de weidevogels te laten zien. „Maar we hadden net de slechtste dag van de week (4 mei, red) uitgekozen qua weer. Je wilt de vogels niet onnodig storen, zeker niet tijdens hoosbuien”, zegt de melkveehouder. Daarom vond het gesprek plaats bij hem op het bedrijf. „Bromet had twee mensen van de Vogelbescherming meegenomen en ik had Frank de Wit en Walter Menkveld van ANV Water, Land en Dijken uitgenodigd aangezien we een mooie samenwerking met Water, Land en Dijken hebben en het bord waar Bromet over twitterde door de ANV is gemaakt.”


Predatie

Bromet laat op Twitter weten dat ze „een goed gesprek” met Bark en de anderen heeft gehad over weidevogels. De melkveehouder kijkt zelf ook positief terug op het gesprek, maar weidevogelbeheer blijft volgens hem wel een lastig vraagstuk, zeker als het gaat om predatie. „Wij hebben hier altijd al aan weidevogelbeheer gedaan, ook mijn ouders deden dat al. We doen aan voorweiden, ik kan percelen plasdras zetten en ik heb een tweetal vossenrasters staan. We doen dat met liefde voor de vogels, maar het moet wel nut hebben. Tot vijf jaar terug werden er jaarlijks ruim honderd legsels op onze percelen geteld. Momenteel zitten we op zo'n dertig legsels. Het stikt hier van de vossen, buizerds, kraaien en hermelijnen en die vreten zich helemaal vol. Maar de schuld wordt gelegd bij de boer. Volgens de politiek maken wij de percelen niet nat genoeg, zijn we te intensief geworden, noem maar op”, zegt Bark gefrustreerd. „Wij zeggen dat predatoren het grootste probleem zijn, terwijl in Den Haag wordt gezegd dat de intensieve landbouw het grootste probleem is.”


Rechtzetten

Over wat het gesprek met Bromet nu daadwerkelijk heeft opgeleverd, moet Bark even nadenken. „Er wordt dan aan mij gevraagd: En, is ze om? Nee, natuurlijk is ze dat niet. Maar ik heb wel het gevoel dat ik het recht heb kunnen zetten. Ze heeft in ieder geval hetgeen wat ze getwitterd heeft teruggenomen. En ik denk dat ze ook wel meer respecteert wat we allemaal doen. Ik hoop dat ze mij of andere boeren gaat bellen wanneer ze vragen heeft over de landbouw. Verder hebben Water, Land en Dijken en de Vogelbescherming ook kennis kunnen uitwisselen tijdens het gesprek.”

De melkveehouder is ook voornemens om het GroenLinks-Kamerlid, maar ook andere politici geregeld op de hoogte te stellen van „het vossenprobleem” waarmee hij volgens hem te kampen heeft. „Elke keer als ik er een voor mijn wildcamera heb, stuur ik de beelden door”, zegt hij vastbesloten. Bark vindt het belangrijk dat boeren predatoren gaan vastleggen. „Laat zien dat ze er zijn en breng het probleem zo onder de aandacht. Want als de vos blijft vreten dan zijn er over tien jaar helemaal geen weidevogels meer en wie krijgen dan de schuld? Juist, de boeren.”


Bron : https://www.agraaf.nl/artikel/401175-melkveehouder-bark-in-gesprek-met-bromet-na-framende-tweet-over-weidevogels

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page