top of page

Onsmakelijke wetenschap achter in het laboratorium gekweekt vlees

Nicola Dennis

Ik heb het gevoel dat de meeste van mijn artikelen beginnen met "er was eens, toen ik wetenschapper was". Deze is geen uitzondering.

Toen ik een eenvoudige student was op de afdeling biochemie, kreeg ik de leiding over een aantal genetisch gemodificeerde bacteriën. Eigenlijk waren het normale bacteriën die ik genetisch moest modificeren zodat er een menselijk eiwit van werd dat onze onderzoeksgroep bestudeerde.

Ik noem dit laatste stukje omdat dat mijn belangrijkste bijdrage aan het project was; het introduceren van de extra genen die we nodig hadden en vervolgens kijken hoe de bacteriën stierven of het eiwit de verkeerde vorm kreeg en onbruikbaar was.

Pastorale landbouw is een vrij eenvoudig en gelikt systeem. We veranderen een natuurlijke hulpbron die we niet kunnen eten (gras) in iets dat we kunnen eten (vlees en melk) met grazende dieren. Het land dat we (de wereld) hiervoor gebruiken, is over het algemeen niet geschikt voor de productie van suiker of de andere 40 ingrediënten die nodig zijn voor kweekvlees.

Mijn talenten liggen beslist ergens anders, ik was geen geweldige bacterieboer. Als u me dat echter vergeeft, zou ik graag willen uitleggen waarom ik ernstige twijfels heb over de beweging van in het laboratorium gekweekt vlees.

De bacterie die ik probeerde te kweken, was E.coli, wat eigenlijk de Bear Grylls van de microscopische wereld is. Gegeven de juiste temperatuur en een voedselbron, zal E.coli uitgaan en zich vermenigvuldigen. In het laboratorium moest ik het echter nog steeds behoorlijk fel beschermen met chemicaliën om te voorkomen dat het besmet zou raken met ongewenste bacteriën en schimmels.


Gelukkig wilde niemand mijn genetisch gemodificeerde bacteriën opeten, want het was niet te zeggen welke onvoorstelbare dingen er in die kolven groeiden.

Het proces voor het kweken van vlees in het laboratorium lijkt veel op hoe ik mijn E.coli kweekte. Cellen uit de spieren (myocyten) van een dier worden in een smoothie van voedingsstoffen gedaan en dagenlang bij lichaamstemperatuur geïncubeerd.

De dingen die graag groeien in een klomp 'vlees' die op lichaamstemperatuur is geïncubeerd, zijn precies het soort dingen dat in een mens zou willen groeien en vervelende infecties veroorzaken. Dit is precies de reden waarom mensen koelkasten hebben uitgevonden om ons voedsel te koelen.


Een eenzame myocyt, buiten zijn natuurlijke omgeving, kan zichzelf niet verdedigen. Toen het zich in het dier bevond, leefde het in een zeer gecontroleerde omgeving. In zijn natuurlijke omgeving heeft het immuunsysteem hard gewerkt om het te beschermen tegen eventuele onaangenaamheden. De in het laboratorium gekweekte myocyten zullen met antibiotica moeten worden gedoseerd; er is vrijwel geen andere veilige manier omheen. Zelfs dan kan het moeilijk zijn om de voedselveiligheid te handhaven.


Wanneer een dier wordt geslacht, zijn er veel manieren waarop we kunnen testen of het veilig is om te eten. We kunnen zijn gedrag observeren voor het slachten en we kunnen de niet-vleesdelen van het karkas, zoals de longen en lever, inspecteren op iets buitengewoons.

Het is veel moeilijker om te bepalen of een stel cellen in een fles is geïnfecteerd (of misvormd in het geval van de gekkekoeienziekte). Hoe gaan de telers van vleesbrij in het laboratorium ervoor zorgen dat hun product op een bepaalde dag veilig kan worden geconsumeerd?


Omdat de cellen niet worden blootgesteld aan natuurlijke hormonen in het bloed, zullen ze ook moeten worden behandeld met hormonen en groeibevorderaars, zodat ze zich kunnen vermenigvuldigen en groeien. De protocollen die door de voorgestelde laboratoriumvleesbedrijven worden gebruikt, zijn gepatenteerd en geheim. Ik was echter in staat om wat bescheiden wetenschappelijke artikelen op te halen over het kweken van skeletspiercellen (spiercellen) voor onderzoek. Deze werden behandeld met epidermale groeifactor, basische fibroblastgroeifactor, dexamethason, insuline, penicilline, streptomycine en fetuin.


Je vlees dat in het laboratorium is gekweekt, wordt gedoopt als een prestatieverhogende bodybuilder. En die gedoopte atleet eet ook niet echt gras.

Nu we de veiligheid van de myocyt hebben verzekerd, moeten we hem nog steeds voeden. Het moet worden bewaard in een slushy van zijn favoriete voedsel dat "medium" wordt genoemd, wat een ruwe benadering is van bloed. De wetenschappelijke artikelen die ik bekeek, begonnen allemaal met een recept van "Dulbecco's Modified Eagle Medium" dat geen adelaars bevat, maar een ingewikkelde mix van aminozuren, glucose, zout en vitamines. Hieraan voegen we zaken toe als foetaal kalfsserum en kippenembryo-extract. Beide ingrediënten zijn precies zoals ze klinken, stukjes koeien- en kippenfoetussen.


Naar een conservatieve schatting worden meer dan 40 ingrediënten in het sap gebruikt om de cellen in leven te houden. U zou zeer optimistisch moeten zijn om te denken dat al deze ingrediënten afkomstig zouden zijn van duurzame en ethische bronnen.

Maar laten we ons concentreren op de glucose in dat recept. Voor kweekvlees is VEEL glucose van medische kwaliteit nodig (dat wil zeggen: tafelsuiker van de hoogste standaard). Op dit moment produceert de wereld jaarlijks tussen de 300 en 500 miljoen ton vlees. Daarentegen is de wereldwijde productie van suiker (de gewone soort) ongeveer 180 miljoen ton. Ik heb geen idee hoeveel suiker er nodig is om een ​​kilo kweekvlees te maken, maar ik weet zeker dat we niet genoeg suiker hebben om impact te hebben op de wereldwijde vleesproductie.


Pastorale landbouw is een vrij eenvoudig en gelikt systeem. We veranderen een natuurlijke hulpbron die we niet kunnen eten (gras) in iets dat we kunnen eten (vlees en melk) met grazende dieren. Het land dat we (de wereld) hiervoor gebruiken, is over het algemeen niet geschikt voor de productie van suiker of de andere 40 ingrediënten die nodig zijn voor kweekvlees. Of, voor de ingrediënten die nodig zijn in het minder angstaanjagende, maar niet minder bewerkte plantaardige "vlees".

Sommige mensen kunnen de gedachte niet uitstaan ​​dat een dier wordt gedood voor hun voedsel. Zo zal het zijn. Laat ze cake eten ... of felafel. Maar als het om vlees gaat, is er geen vervanging voor de eenvoud en veiligheid van het echte werk.

21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page