top of page

‘PvdD Kamerleden zijn allemaal wel een beetje stadse bakfietsmoeders’


Zelden heeft een beginnend Tweede Kamerlid in de eerste 100 dagen al voor zoveel publiciteit en beroering gezorgd en is zij een veelgevraagde gast in verschillende Tv-programma’s door haar duidelijk taalgebruik, pragmatische kijk op de wereld en krachtige persoonlijkheid. Caroline van de Plas, Tweede Kamerlid en fractievoorzitter van de BoerBurgerBeweging (BBB), is nu al niet meer weg te denken uit de politiek of op TV. Ze werkt gemiddeld 12 uur per dag; meestal begint ze voor tien uur, maar het gaat vaak door tot 12 uur ’s nachts in de vele debatten. Tijdens het reces toert ze het hele land door en met haar karaktervolle optredens heeft ze de BBB in 100 dagen een boost gegeven van 5 tot 6 extra (virtuele) zetels. „Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen het bijzonder vinden dat je normaal praat.”

Eigenlijk is het succes van de BBB ongekend en is er wekelijks, zo niet dagelijks wel iets over de partij of jou te lezen of te zien. Heb je daar een verklaring voor?

„Kennelijk lig ik goed in de media. Velen vinden het allemaal toch wel bijzonder en de media vinden het prettig dat ik rechtstreeks bereikbaar ben. Dat kennen ze helemaal niet. Bij andere partijen moeten ze blijkbaar eerst door een woud van voorlichters voordat ze bij een Kamerlid komen. Ik denk ook dat de media eerst dacht dat BBB een beetje ludiek begon als een boerenpartij en dat ik een echte boerentrien was, maar nu zien ze dat ik en de BBB heel anders zijn. Daarnaast zien ze ook dat je normaal bent en niet een bepaald kunstje aan het doen bent. Het meest gehoorde woord dat ik in de afgelopen tijd heb gehoord, is verademing. Dat ik een verademing ben in de politiek. Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen het bijzonder vinden dat je normaal praat. Eigenlijk zouden mensen dat normaal moeten vinden. Dit zegt natuurlijk wel wat over de politiek in Den Haag. Een andere verklaring voor het succes kan zijn dat ik veel via social media communiceer. Ik geef mensen telkens inzicht waarmee ik bezig ben. Dat is ook mijn plicht, de belastingbetaler betaalt mij en mensen mogen dus ook weten wat we doen. Ik vind het daarnaast ook erg leuk om hen inzicht te geven waar ik mee bezig ben en wat ik doe als Kamerlid. Het beeld is sterk dat Kamerleden op het pluche zitten om de zakken te vullen en ik wil juist laten zien dat dit niet zo is. Althans niet voor mij. Veel politici zitten ook wel op twitter, maar met te weinig interactie. Ik wil juist de mensen meenemen en ik antwoord ook vaak op reacties op twitter. Mensen vinden dit leuk om te zien en te ervaren. Twitter is de meest laagdrempelige manier om met je kiezers in contact te komen. Maak daar gebruik van.”

Op Twitter krijg je naast steun ook veel kritiek en op TV probeerde men vooral in het begin je in een ‘hoekje’ te drukken, maar tevergeefs door je kennis van zaken, nuchterheid en persoonlijkheid. Hoe gemakkelijk is het om een verkeerde voorstel van zaken of kritiek te pareren met feitenkennis en nuchterheid, zoals in het interview met Ed Nijpels of de reacties van Johan Derksen? „Bij Nijpels zag je echt dat hij dacht de dame van BBB wel even de les te lezen. Mensen waarschuwden mij: ‘Nijpels, de klimaatguru. Laat je niet onder de tafel praten.’ Ik laat mij helemaal niet onder de tafel praten. Mensen onderschatten mij. Afgelopen maand ook weer bij de Oranjezomer met Johan Derksen. Hij had ooit over mij gezegd: ‘Die Hell’s Angel met een bek als een scheermes.’ Dan zeggen mensen tegen je dat je niet naar die linkse Derksen in de uitzending moet gaan. Ik kan dat wel aan. Ik ga wel zitten. Ik ken mijn verhaal en laat me de kop niet gek maken. Niet op TV of in de Tweede Kamer. In de Kamer komen ze voor de interruptiemicrofoon en dan kom ik met feitenkennis en moeten ze toch weer afdruipen. Dan hebben ze niets meer te zeggen. De meesten komen vervolgens ook niet meer terug bij de microfoon.”


Het anti-landbouwsentiment is natuurlijk een proces van jaren geweest en het zal nog jaren duren voordat je echt iets wezenlijks kan bereiken.

Dat is volgens mij ook je sterkste wapen: het gebrek aan kennis in de Kamer en de kennis die je zelf paraat hebt over landbouw, landschap en milieu? „Daar kunnen ze inderdaad niets tegen inbrengen. Dat ik feitenkennis heb, spreekt ook heel veel mensen aan. Sommige mensen, die sceptisch waren, geven nu aan dat ze vinden dat ik inderdaad over goede feitenkennis beschik. Ik heb natuurlijk veel parate kennis door mijn werk als landbouwjournalist, maar ik

zorg ook dat kennis heb over brandweer of visserij.” De grote tegenstander in de Kamer natuurlijk de PvdD. Hoe verloopt het contact en omgang met de PvdD? „Esther Ouwenhand zie ik weinig in de Tweede Kamer. Het zijn vooral Eva van Esch, Christine Teunissen en Leonie Vestering die aanwezig zijn tijdens de debatten. En met alle respect voor hen, maar ze zijn allemaal wel een beetje stadse bakfietsmoeders. Die komen met de beste wil van de wereld op, en ze geloven het ook echt, voor hun idealen. En dat siert ze, maar feitenkennis en realisme ontbreken vaak. Ze zitten er lief voor de dieren te zijn, daar zitten ze ook voor, maar ok zij vertegenwoordigen een deel van het volk. Ik twitterde nog een foto van de hond van Karin Soeters, zij is directeur van het wetenschappelijk bureau van de PvdD, met de tekst: ‘Is dit natuurlijk gedrag?’ Haar veel te dikke labrador zat in een bakfiets met een truitje aan.”


Merk je al een soort BBB-effect in de Kamer en maatschappij ofwel voelen partijen als PvdD al jouw hete adem? „De links-groene lobby, die merkt echt wel een verandering in reacties. Nu ik zoveel nieuwe volgers heb, in een paar dagen tijd had ik er 30.000 volgers bij, krijgt de links-groene lobby ook veel reacties van de gewone burger. Eerder was het zo dat deze lobby in hun eigen bubbel zat. Een van hen twitterde over zuivelconsumptie en de watersnood in Limburg. Dat het de schuld was van de veehouderij. Ik twitterde: ‘Omdat jullie allemaal melk drinken, krijgen jullie nu de schuld’. Hij kreeg gigantisch veel reacties daarop. Dat kende deze twitteraar helemaal niet.”

De landbouw is natuurlijk een lange tijd gespeend geweest van politici die echt voor boeren opkomen? Welke succes heb je tot nu toe voor de landbouw behaald? „We hebben best veel moties ingediend. Bij de wet Dieren hebben we twee moties ingediend die zijn aangenomen. Kan de gewijzigde wet Dieren gehandhaafd worden? Dat antwoord is hoogstwaarschijnlijk nee, maar daarmee is de wet nog niet van tafel. Het is wel een soort trapsraket en we kunnen via amendementen die wet ook weer laten aanpassen.”

100 dagen is natuurlijk te kort om te nu al te spreken van succes. Bovendien is er een demissionair kabinet. „Je moet ook niet verwachten dat je meteen de wereld kan veranderen. Het anti-landbouwsentiment is natuurlijk een proces van jaren geweest en het zal nog jaren duren voordat je echt iets wezenlijks kan bereiken. Maar goed, je strijdt er wel voor en dat boeren aangeven weer hoop te krijgen en een lichtpuntje te zien, zorgt er ook voor dat ze zelf actiever worden. Niet zozeer met het demonstreren, maar door te laten zien aan de burgers wat ze doen. Een gevoel van trots uitstralen.”


Er wordt altijd gezegd dat de landbouwlobby machtig is, maar tot nu toe vind ik ze helemaal niet machtig.

Ik neem aan dat de landbouwlobby erg blij is met jou in de Tweede Kamer en dat ze vaak contact met je hebben? „Ik heb voor mijn Kamerlidmaatschap altijd goed contact gehad met de landbouwbestuurders. De LTO communiceert regelmatig met de Kamer, maar de andere belangenbehartigers mogen zich echt wel meer met de politiek bemoeien. Er wordt altijd gezegd dat de landbouwlobby machtig is, maar tot nu toe vind ik ze helemaal niet machtig. Ik heb weinig contact met ze. Ze zijn nog niet bij mij op bezoek geweest. Bij het ministerie zitten ze natuurlijk wel aan tafel, maar politiek gezien, kom je nauwelijks een belangenbehartiger tegen. De lobbyist van provincie Zeeland heb ik bijvoorbeeld al meerdere keren gesproken en gezien. Elke agrarische belangenbehartiger kent mij en heeft mijn telefoonnummer. Ik zit daar de hele dag. Kom dan met dingen. Geef me input. De agrarische belangenbehartigers moeten één beleidsmedewerker aanstellen die zich over één ding ontfermt en dat is de politiek. Agenda’s in de gaten houden, de agrarische media lezen, politici input geven, netwerken en weten wat er speelt. Ik begrijp het niet. Er staan grote dingen te gebeuren in de landbouw en ze zijn niet eens aanwezig in de politiek. Om invloed te hebben, moet je eerst bij de Kamerleden zijn. Want als je pas op het ministerie begin te praten, ben je te laat. Heel veel Kamerleden weten bijvoorbeeld ook niet wat de POV, NAV. NMV of NVP zijn. Die kennen ze niet. Laat je zien als belangenbehartiger. Ik krijg van heel veel organisaties input of hun ‘position papers’ als er een debat is of als er op een motie gestemd moet worden, maar vanuit de landbouw gebeurt dit te weinig. De LTO en de agrarische actiegroepen zijn de enige die hier actiever in zijn. Maar het gaat verder dan alleen de Tweede Kamer. Het verbaast mij dat de landbouw niet de beste juristen, promoters en lobbyisten heeft. Steek daar eens geld in. Het gaat om de toekomst van de landbouw.”


BBB staat nu op 5 en 6 zetels virtueel. Als straks Tweede Kamer verkiezingen komen, mogen de nieuwe BBB-Kamerleden net als jij nu gewoon vrij praten zonder dat de partij politiek hen tot de orde roept, zoals veelal gebeurt bij andere partijen? „De nieuwe BBB-Kamerleden worden geselecteerd en moeten wel achter ons verkiezingsprogramma staan. Leden sluiten zich natuurlijk ook niet bij ons aan als ze niets met onze standpunten hebben. Maar, in principe moeten Kamerleden vrij zijn om te praten. Dat heb ik ook voor de verkiezingen gezegd. Je moet vrij zijn in het zeggen wat je wilt zeggen. Mensen snakken bovendien naar Kamerleden die gewoon naturel en rechtstreeks mogen en kunnen praten en vertellen waar het op staat. Dat hoor ik zoveel.”

In het verleden hebben we natuurlijk veel Kamerleden met de beste intenties voorbij zien komen, om vervolgens te zien dat ze assimileren in de Haagse cultuur. Hoe voorkom je dat je in politiek pluche wegzinkt en onderdeel wordt van het meubilair in de Tweede Kamer? „Dat vragen heel veel mensen mij, maar ik ben nooit anders geweest dan dat ik nu ben. Dat zal ook niet veranderen. Ik zal niet verwoorden tot typisch Haags pluche. Het past ook helemaal niet bij mij om op die manier te communiceren. Daar voel ik mij heel ongemakkelijk bij. En dat betekent ook toegeven dat je bijvoorbeeld een fout hebt gemaakt en niet zegt dat je er geen ‘actieve herinnering’ aan hebt. Daar moet je eerlijk in zijn. Ik heb namelijk ook niet de wijsheid in pacht.”

Met de virtuele belofte van 5 tot 6 zetels en het feit dat er nog steeds geen kabinet is geformeerd, zou een oproep voor nieuwe verkiezingen in ieder geval voor de BBB gunstig kunnen uitpakken? „We hebben al een motie ondersteund van Wilders, maar die wordt niet door de Tweede Kamer gesteund. Maar veel partijen hebben op dit moment ook geen belang om nieuwe verkiezingen uit te schrijven. D66 niet. CDA en GroenLinks niet. FvD ook niet. We krijgen heel veel reacties van mensen die dus niet hebben gestemd, maar zeggen als er nu verkiezingen zouden zijn, ze wel gaan stemmen op BBB.”

Een laatste vraag: Heb jij het gevoel dat Kamerleden minder vlees eten, vanuit een maatschappelijk politiek correct ‘woke’ gevoel? „Nee, als ik kijk wat er in de kantine aan vlees wordt gegeten, dan zitten de meesten ’s avond gewoon lekker aan een biefstukje. Niet iedereen natuurlijk, want sommige Kamerleden zijn echt wel vegetarisch. Dat is natuurlijk prima, maar over het algemeen wordt er heerlijk gesmikkeld van een stukje vlees.”


10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page