top of page

Tata Steel

Ik zal blij zijn als het weer voorbij is, het hele circus rondom de verkiezingen. We mógen weer, zeggen mensen dan. ‘Het is een verworven recht!’. Klopt allemaal. Maar het gehijg en geroep er omheen kan ik missen als de grijze haren in mijn coronakapsel.


Ik weet niet of jullie de afgelopen tijd graag naar die debatten hebben gekeken, maar ik in elk geval niet. De meeste van de debatten werken op m’n zenuwen. Er is veel te weinig tijd om echt diep op onderwerpen in te gaan en heel vaak beginnen lijsttrekkers dan maar wat te roepen. Zonder dat er een fatsoenlijke oplossing achteraan komt. Logisch als je in een moordend tempo kiezers over de streep moet trekken, maar de vraag is wat kiezers onder de streep hebben aan het geroep.

Neem de veestapel. Een belangrijk onderwerp in deze regio. Tijdens het Debat van het Zuiden bleek het maar weer eens een lekker thema om mee te scoren. Halveren die hap, werd er gezegd. En: ‘Het kan zo niet langer’. Maar hoe het dan wel moet of kan? Hoe een boer verder kan met de helft van z’n koeien? Daar gaat het dan inhoudelijk niet of nauwelijks over. Over een bedrijf als Tata Steel hoor ik bijvoorbeeld geen een politieke partij zeggen dat ze hun productie­pro­ces­sen verplicht aan moeten passen omdat de uitstoot enorm is Veel te makkelijk vind ik dat. En slecht ook. Want wat hebben kiezers daar aan? Ik neem aan dat politici óók wel weten dat niet veel mensen alle verkiezingsprogramma’s door zullen spitten om uit te vissen hoe partijen de toekomst van de landbouw zien. Los daarvan is het kwetsend. Bij mij in de buurt wonen veel veehouders. Ik kan me heel goed voorstellen hoe rot dit soort uitspraken overkomen. Het gaat over hun vak, hun broodwinning.

Over een bedrijf als Tata Steel, waar het in de omgeving soms zwart ziet van de uitstoot, hoor ik bijvoorbeeld geen een politieke partij zeggen dat ze hun productieprocessen verplicht aan moeten passen. Nee, daarover zeggen partijen dat ze het bedrijf ‘niet willen laten vallen’. Dat ze willen helpen om de onderneming te laten verduurzamen. Dat klinkt allemaal stukken aardiger dan: lever jij maar de helft van je koeien in. Blijkbaar kun je als politicus makkelijker ronkende dingen over veestapels uit je mouw schudden dan bijvoorbeeld over multinationals. Zo’n debat werkt dat soort hap snap geroep alleen maar in de hand. Jammer in een tijd waar mensen toch al vaker dan goed is recht tegenover elkaar staan.

Veel wijsheid allemaal, vandaag in dat stemhokje.

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page