top of page

In deze kibbeling van Albert Heijn zit geen flinter vis (wel rijst en mais)

Het aanbod aan visvervangers op de markt is nog klein. Er is zalm van soja en visvrije tonijn, maar vergeleken bij vleesvervangers blijft het aanbod nog ver achter. Albert Heijn maakt vandaag bekend kibbeling te gaan verkopen zonder vis.



Kibbeling behoort tot de populairste en meest gegeten visgerechten van Nederland, maar een plantaardige variant ervan bestond nog niet. Voorafgaand aan de Week zonder Vlees, speelt Albert Heijn in op de trend om meer vegetarisch en veganistisch te eten door een uitbreiding van het aanbod met vijftig nieuwe producten. Een daarvan is plantaardige kibbeling. Daarmee stelt AH de supermarkt te zijn met het grootste aanbod van vlees- en visvervangers.


Voorbeelden van de tientallen nieuwe producten: vegan kibbeling, vegan spareribs en zeewierburgers. Volgens Constantijn Ninck Blok, directeur Vers van Albert Heijn heeft de supermarkt nu ruim 160 vega- en vegan producten. In een persbericht meldt hij dat klanten ‘steeds vaker op een of meerdere dagen voor een alternatief voor vlees of vis kiezen’.

‘Duizend procent’

,,Hulde dat Albert Heijn zich hiervoor inzet”, vindt Bart van Olphen, oprichter van vismerk Fish Tales. Hij is al jaren voorvechter van duurzame visvangst en staat voor ‘duizend procent’ achter alle initiatieven om de druk op de visvangst te verlichten. ,,Alles wat beter is voor de planeet, juich ik toe. Er gebeurt heel veel in vlees- en visvervangers en het verbaast me niet dat Albert Heijn hiermee komt. Ik ben benieuwd of het mag met die naamgeving. Kibbeling is natuurlijk geen vissoort maar een product, dus misschien mag het wel, als je het poëtisch verwoordt.” Zelf zit Van Olphen in het kamp ‘echt eten’ dus hij geeft de voorkeur aan eten dat niet 'verbasterd’ is. ,,Maar ik ben er absoluut voorstander van als mensen het lekker vinden. Ik ben erg voor plantaardig. In mijn laatste boek leg ik de nadruk op veel groente en een beetje vis. Eten moet echt zijn, vind ik, want je wordt een beetje in de maling genomen met deze producten. Ik ga het wel proberen en ik kan me voorstellen dat het lekker smaakt.” De kibbeling bevat onder andere rijst en rijstmeel, erwteneiwit en maismeel.

2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page